Անցումային արդարադատություն. հակիրճ տեղեկանք դրա վերաբերյալ – ShantNews – Շանթ Հեռուստաընկերություն – Լուրեր – Shant TV Online
TIME
Ամսաթիվ
19 05 2024
  • $
    387.60
  • RUBLE
    4.26
  • 420.12
WEATHER
+12.09 oC

Անցումային արդարադատություն. հակիրճ տեղեկանք դրա վերաբերյալ

19:30 18.08.2018

անցումային արդարադատություն

Իրավաբանների հայկական ասոցիացիայի փորձագիտական թիմը հակիրճ տեղեկատվական տեղեկանք է պատրաստել անցումային արդարադատության վերաբերյալ.

Հասկացությունը և ընդհանուր նկարագիրը.

Անցումային արդարադատությունը դատական և ոչ դատական, ֆորմալ և ոչ ֆորմալ, պատժողական և վերականգնող միջոցառումների համալիր է, որը կիրառվում է այն երկրներում, որոնք դուրս են գալիս ռազմական բնույթ ունեցող կոնֆլիկտային իրավիճակից կամ ռեպրեսիվ ռեժիմից` առաջացած հսկայածավալ վնասը հատուցելու և խաղաղություն ու համերաշխություն հաստատելու նպատակով:

Անցումային արդարադատության հիմքում ընկած է Մարդու իրավունքների համընդհանուր հռչակագիրը, ինչպես նաև ՄԱԿ-ի կանոնադրությունը:

Անցումային արդարադատությունը չի կարող համարվել արդարադատության իրականացման հստակ և «փափուկ» ձև: Այն համարվում է արդարադատության հասնելու մոտեցումների հանակարգ: Անցումային արդարադատություն կիրառելու անհրաժեշտություն առաջանում է այն երկրներում, որտեղ ճնշումների և կոնֆլիկտային իրավիճակների արդյունքում մարդու իրավունքների բազմաթիվ և պարբերաբար կրկնվող խախտումներն այնքան լուրջ են և մեծաթիվ, որ արդարադատության սովորական համակարգը ի զորու չէ ապահովել համարժեք լուծումներ: Հարկ է նշել, որ նման խախտումները պետք է ոտնձգեն մարդկանց քաղաքական և քաղաքացիական իրավունքների դեմ:

Անցումային արդարադատությունը հիմնվում է տուժողներին հասցված վնասի փոխհատուցման վրա: Այդպիսով՝ մարդը, այս դեպքում՝ տուժողը և նրա արժանապատվությունը դիտվում են որպես առաջնահերթություն, և ձեռնարկվում են համապատասխան միջոցներ զերծ պահելու մարդկանց սեփական իշխանությունների չարաշահումներից և ապահովելու վերջիններիս անվտանգությունը:

Անցումային արդարադատության մասին խոսելիս, պետք է նախևառաջ պարզել՝ արդյո՞ք պետությունը գտնվում է անցումային փուլում, թե՞ ոչ: Հարցը այն է, թե արդյո՞ք ընձեռվել է հնարավորություն լուծելու ծանր կամ կոպիտ բնույթ ունեցող խախտումները, անգամ եթե այդպիսի հնարավորությունը սահմանափակ է:

Այդպիսի հնարավորությունները ամենից հաճախ ծագում են խաղաղ գործընթացներում, որոնք ուղղված են լուծելու ռազմական բախումները, երբ օրինակ բանակցող կողմերը կարող են վեճի լուծման համաձայնության մեջ ներառել արդարադատությանը վերաբերող մի շարք հարցեր: Այդ հարցերը կարող են արտահայտել քաղաքացիական հասարակության և տուժածների խմբերի պահանջները, որոնք զբաղվում են արդարադատության հարցերով: Այդպիսի օրինակների թվին են դասվում Կոլումբիան, Գվատեմալան, Սալվադորը, Սիերա-Լեոնեն, Կոնգոյի դեմոկրատական հանրապետությունը, Լիբերիան, Հարավային Սուդանը, Ֆիլիպինները, Նեպալը և այլ երկրներ: Այս երկրներց մի քանիսում ռազմական կոնֆլիկտը ուղեկցվում էր նաև երկրում տիրող ռեպրեսիվ ռեժիմի հետ:

Անցումային արդարադատության նպատակը.

Անցումային արդարադատության նպատակները կարող են բազմաթիվ լինել՝ կախված իրավիճակից, սակայն հիմնական նպատակը այն է, որ հարգվի առանձին անձանց արժանապատվության իրավունքը, վերացվեն անձանց իրավունքների խախտումները և կանխարգելիչ միջոցներ ձեռնարկվեն դրանց հետագա կրկնությունը բացառելու համար: Արդյունքում պետք է վերականգնվի արդարությունը, խաղաղություն հաստատվի հասարակության և իշխանությունների միջև, ինչպես նաև վերականգնվի հասարակական վստահությունը պետության հանդեպ:

Կարելի է ասել, որ անցումային արդարադատությունը նպատակ է հետապնդում ստեղծել հաշվետու ինստիտուտներ, որոնց գոյության և գործունեության շնորհիվ կվերականգնվի սոցիալական վստահությունը: Բացի այդ, այն միտված է ավելի մատչելի դարձնել արդարադատությունը խոցելի և հանցագործությունից տուժած անձանց համար:

Անցումային արդարադատության ղեկավար սկզբունքները.

Համապարփակություն: Անցումային արդարադատության միջոցները առավել արդյունավետ են, երբ դրանք փոխլրացնում են միմյանց անցումային արդարադատության ռազմավարության շրջանակներում: Յուրաքանչյուր միջոց ընտրելիս անհրաժեշտ է հաշվի առնել դրա արդյունավետությունը կոնկրետ իրավիճակի վրա, տեղական առաջնահերթությունները, սահմանափակումները և հնարավորությունները:

Թափանցիկություն, անկախություն և անաչառություն: Անցումային արդարադատության միջոցները պետք է ընդունվեն որպես իրավաչափ նախևառաջ տուժողների և ընդհանուր առմամբ ամբողջ հասարակության կողմից: Պետական հաստատությունների նկատմամբ վստահության ցածր մակարդակը շատ հաճախ հանդիպում է այն հասարակություններում, որոնք ժառանգել են դաժան վերաբերմունք իշխանությունների կողմից: Անցումային արդարադատության միջոցները պետք է մշակվեն և ներդրվեն այնպես, որպեսզի ցույց տրվի, որ դրանք անկախ են լինելու քաղաքական մանիպուլիացիայից և արտաքին միջամտությունից, արդար և հավասար են վերաբերվելու բոլոր կողմերին և բաց են լինելու հանրային վերահսկողության համար: Առանց այս կառուցվածքային երաշխիքների քիչ հավանական է, որ հասարակությունը կվստահի նշյալ ինստիտուտներին, իր գործընթացներին և եզրակացություններին: Դա կարող է հանգեցնել իշխանության նկատմամբ վստահության վերականգնման անհնարինության և վնասել հաշտության հաստատման հնարավորությանը, կամ էլ նոր վեճի առիթ լինել:

Խորհրդատվական և ակտիվ մասնակցություն: Խորհրդատվությունը շահագրգիռ կողմերի լայն շրջանակի հետ խիստ կարևոր են անցումային արդարադատության մշակման և ներդրման գործում: Շահագրգիռ անձինք կարող են ներառել փոքրամասնությունների խմբեր, սփյուռքի ներկայացուցիչներ, անձինք, որոնք գտնվում են իշխանությունից դուրս, տեղական ինքնակառավարման մարմիններ, խոցելի խմբեր, ինչպիսիք են՝ կանայք, երիտասարդները, էթնիկական փոքրամասնությունները, տուժողները և այլն:

Գենդերային ներգրավումը: Գենդերային պատկերացումները պետք է ինտեգրվեն անցումային արդարադատության բոլոր նախաձեռնություններում: Գենդերային արդարության ապահովումը նշանակում է ոչ միայն սեռական և գենդերային բռնության անպատժելիության վերացման և կանխման հնարավորություն, այլ նաև մարդու իրավունքների խախտումների և չարաշահումների փոխհատուցման հավասար մատչելիության ապահովում հետբախումային բարեփոխումների շրջանակներում:

Պայմանավորվածություն համատեքստից: Անցումային արդարադատության՝ ձեռնարկված միջոցները պետք է համապատասխանեն մշակութային, դատական, իրավական և տնտեսական համատեքստին: Դրանց ձևավորումը պետք է կատարվի այնպես, որ համարժեք լինի մի կողմից չարաշահումների և խախտումների ծավալին ու բնույթին, մյուս կողմից տուժողների առաջնահերթություններին և պահանջներին:

Փոխհամագործակցություն քաղաքացիական հասարակության հետ: Քաղաքացիական հասարակության խմբերը հաճախ հանդիսանում են այն գործընկերները, որոնք աջակցում են արդարությանն ու հաշվետվողականությանը, անցումային արդարադատության հարցերի վերաբերյալ իրազեկմանը, նոր պետականության ձևավորմանը և մարդու իրավունքների նկատմամբ հետևողականության զարգացմանը, բարեփոխումների գործընթացների վերապատրաստմանը: Այն դեպքերում, երբ կառավարությունները այդքան էլ պատրաստակամ չեն անցումային արդարադատությանը ներգրավվելու հարցում, քաղաքացիական հասարակության կազմակերպությունները կարող են առաջնորդել գործընթացներ՝ կառավարություններին իրենց համապատասխան պարտավորությունների մասին հիշեցնելով, ինչպես նաև նպաստել ճշմարտությունների ոչ պաշտոնական փնտրտուքներին, ինչպիսիք են՝ քաղաքացիների հանձնաժողովները, արվեստի ցուցադրությունները կամ այլ գեղարվեստական արտահայտչամիջոցները բռնության և դաժան վերաբերմունքի պատմության առնչությամբ, որոնք աշխատում են համայնքների հետ նպաստելու հաշտեցման ավանդական գործընթացներին:

Վնաս չպատճառելը: Անվտանգ միջավայրը որոշիչ նշանակություն ունի անցումային արդարադատության գործընթացների համար: Չնայած այն հանգամանքին, որ լրիվ և ամբողջական անվտանգությունը կարող է պահանջել երկարաժամկետ համակարգային բարեփոխումներ, կարևոր է հաշվի առնել տուժողների, վկաների, փաստաբանների, դատախազների, դատավորների, կոմիսարների և անցումային արդարադատության աշխատակիցների անվտանգությունը: Պետք է հաշվի առնել, որ մասնակիցների անվտանգությունը չի կարող ապահովվել և թափանցիկ լինել, որպեսզի բոլոր նրանք, ովքեր հարաբերվում են անցումային արդարադատության գործընթացներին, հստակ պատկերացնեն հնարավոր ռիսկերը:

Ակնկալիքների կառավարում: Անցումային արդարադատության մեխանիզմները գործիքների մի ամբողջ համակարգ են, որոնք կարող ենք օգնել բավարարել անցումային շրջանում գտնվող հասարակությունների պահանջմունքները: Այնուամենայնիվ անցումային արդարադատությունը չի համարվում հասարակության բոլոր պահանջմունքների և խնդիրների լուծման միջոց: Ուստի՝ կարևոր է կառավարել դրա հետ կապված ակնկալիքները, կապված նրա հետ, թե ինչպես են գործելու արդարադատության մեխանիզմները և ինչ պետք է ակնկալել դրանց գործադրումից: Դա կնպաստի անցումային արդարադատության նպատակների առավելագույն իրագործմանը:

Անցումային արդարադատության կիրառման մեխանիզմները և խոչընդոտները.

Ոչ միշտ է հաջողվում վեճի լուծմամբ հասնել անցումային արդարադատության նպատակների իրականացմանը: Այսպես Կոնգոյի դեմոկրատական հանրապետությունը տևական ժամանակ գտնվել է բռնապետական կարգերի տակ: 1996-1997 թվականների ազատագրման պատերազմի, ինչպես նաև 1998 թվականին բռնկված պատերազմի զոհերի թիվը գնահատվում է մոտ 3-ից 4 միլիոն՝ չհաշված բռնապետ Մաբուտոյի իշխանությունից տուժած անձանց թիվը:

Ինչպես հետագայում արձանագրվեց 2007թվականի 12-14 հունիսին Կինշասայում տեղի ունեցած Զինաթափման, զորացրման և վերաինտեգրման 2-րդ միջազգային կոնֆերանսի ժամանակ անցումային արդարադատությունը անարդյունավետ կիրառվեց, և այդ անարդյունավետությունը կապում էին այն հանգամանքի հետ, որի վեճի լուծման համար առաջնահերթությունը տրվել էր զինաթափման գործընթացին և որպեսզի կարողանան զինաթափեն, զորացրեն և վերաինտեգրեն վեճի 330 հազարի հասնող մասնակիցների, ստիպված էին անպատժելիության երաշխիքով ապահովել դաշտային հրամանատարներին: Ավելին՝ աշխատանքներ էին տարվում նրանց ոչ միայն վերաինտեգրելու ուղղությամբ, այլ նաև իրենց սոցիալական կարգավիճակը բարձրացնելու՝ խթանելու համար իրենց ենթակայության տակ գտնվող խմբավորումների արագ զորացրումը: Ինչ վերաբերում է արդարադատությանը, ապա այն չհասավ իր նպատակին, քանի որ Միջազգային քրեական դատարանը այդ դեպքերի առնչությամբ մեղավոր ճանաչեց ընդամենը մեկ անձի:

Այս պայմաններում ընտրված միջոցները ոչ միայն չծառայեցին անցումային արդարադատության, այլ նաև խոչընդոտ հանդիսացան հանցագործությունների քննման և բացահայտման գործում: Նման իրավիճակը տուժած անձանց մոտ կարող է ձևավորել անարդարության զգացում, քանի որ վերջիններիս համար ակնհայտ է, որ միջազգային հանրությունը ոչ միայն երաշխավորում է հանցագործների անպատժելիությունը, այլ նաև միջոցներ չի խնայում հանցագործների վերաինտեգրման համար՝ թույլատրելով նրանց զբաղեցնել պատասխանատու պաշտոններ վերակազմակերպվող պետական անվտանգության մարմիններում՝ միևնույն ժամանակ ի վիճակի չլինելով փոխհատուցել հանցագործությունից տուժած անձանց պատճառված վնասը:

Այս և նմանատիպ օրինակները ցույց են տալիս, որ անցումային արդարադատությունը միշտ չէ, որ ապահովում է բոլոր խնդիրների լուծումը հետբախումային իրավիճակներում, և այն կարող է մի շարք խոչընդոտների բախվել՝ կապված երկրի ներքին կամ միջազգային իրավիճակի հետ: Այդ իսկ պատճառով յուրաքանչյուր կոնկրետ դեպքում պետք է քննարկել նշված մեխանիզմի կիրառման արդյունավետությունը և խելամտությունը՝ համադրելով այն միջազգային նորմերի և հատկապես պատժիչ արդարադատության միջոցների հետ:

Բոլոր լուրերը

Կապակցված լուրեր

Հայաստանը՝ որպես Իրանի մերձավոր և բարեկամ հարևան, պատրաստ է ցուցաբերել անհրաժեշտ աջակցություն․ ԱԳՆ

21:07 19.05.2024

Հայաստանը՝ որպես Իրանի մերձավոր և բարեկամ հարևան, պատրաստ է ցուցաբերել անհրաժեշտ աջակցություն․ ԱԳՆ

Հայաստանը պատրաստ է տրամադրել ողջ անհրաժեշտ աջակցությունը Իրանի նախագահ Էբրահիմ Ռաիսիին տեղափոխող ուղղաթիռի որոնման համար։ Այս մասին հայտնում է Հայաստանի ԱԳՆ մամուլի ծառայությունը։ «Ցնցված ենք Իրանի լուրերից: Մեր մտքերն ու աղոթքները նախագահ Ռաիսիի, Արտաքին գործերի նախարար Ամիր Աբդոլլահյանի և բոլորի հետ են: Մինչ փրկարարական աշխատանքները շարունակվում են, Հայաստանը՝ որպես Իրանի մերձավոր և բարեկամ հարևան, պատրաստ […] ...

Հայ-ադրբեջանական սահմանի սահմանազատման սկիզբը երկու երկրների միջև խաղաղության համաձայնագրի ստորագրման հույս է տալիս. Ալիև

17:45 19.05.2024

Հայ-ադրբեջանական սահմանի սահմանազատման սկիզբը երկու երկրների միջև խաղաղության համաձայնագրի ստորագրման հույս է տալիս. Ալիև

Հայ-ադրբեջանական սահմանի սահմանազատման սկիզբը երկու երկրների միջև խաղաղության համաձայնագրի ստորագրման հույս է տալիս։ Այս մասին հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահը Իրան- Ադրբեջան սահմանին Արաքս գետի վրա գտնվող հիդրոէլեկտրակայանի բացման արարողության ժամանակ, որին մասնակցել է նաև Իրանի նախագահ Էբրահիմ Ռաիսին։ «Ներկայում ընթանում է Ադրբեջանի և Հայաստանի միջև սահմանների որոշման գործընթացը, դա հույս է ներշնչում, որ Ադրբեջանի և […] ...

Մայիսի 20-ին ՀՀ ԱԳ նախարար Արարատ Միրզոյանն աշխատանքային այցով կգտնվի Վիեննայում

17:21 19.05.2024

Մայիսի 20-ին ՀՀ ԱԳ նախարար Արարատ Միրզոյանն աշխատանքային այցով կգտնվի Վիեննայում

Մայիսի 20-ին ՀՀ ԱԳ նախարար Արարատ Միրզոյանն աշխատանքային այցով կգտնվի Վիեննայում (Ավստրիա)։ Նախարար Միրզոյանը կմասնակցի Միջուկային անվտանգության նախարարական համաժողովին, որն անցկացվում է Ատոմային էներգիայի միջազգային գործակալության (ԱԷՄԳ) կենտրոնակայանում «Ձևավորելով ապագան» խորագրի ներքո։ Ծրագրված են նաև երկկողմ հանդիպումներ, այդ թվում՝ միջազգային կազմակերպությունների պաշտոնյաների հետ։ Միջուկային անվտանգության համաժողովի նպատակն է ապահովել գլոբալ ֆորում նախարարների, քաղաքականություն մշակողների և […] ...

Կիրանցում հաշվառում չունեցող քաղաքացիների մուտքը բնակավայր ժամանակավորապես սահմանափակվել է. ԱԱԾ

14:51 19.05.2024

Կիրանցում հաշվառում չունեցող քաղաքացիների մուտքը բնակավայր ժամանակավորապես սահմանափակվել է. ԱԱԾ

Հայաստանի Հանրապետության Ազգային անվտանգության ծառայության Սահմանապահ զորքերը Տավուշի մարզի Կիրանց գյուղի հատվածում իրականացնում են Հայաստանի Հանրապետության պետական սահմանի պահպանությունը ստանձնելուն ուղղված նախապատրաստական աշխատանքներ: Ելնելով անվտանգային և օպերատիվ անհրաժեշտությունից Կիրանց բնակավայրում հաշվառում չունեցող քաղաքացիների մուտքը բնակավայր ժամանակավորապես սահմանափակվել է։ ...

Ինչպիսի եղանակ է սպասվում առաջիկա օրերին

14:45 19.05.2024

Ինչպիսի եղանակ է սպասվում առաջիկա օրերին

Երևանում մայիսի 19-ին և 21-22-ին երեկոյան ժամերին, 20-ի գիշերը հնարավոր է, 23-24-ին սպասվում է կարճատև անձրև և ամպրոպ, ամպրոպի ժամանակ՝ քամու ուժգնացում՝ 16-20մ/վ արագությամբ։ Մայիսի 20-ի ցերեկը, 21-ի գիշերը սպասվում է առանց տեղումների եղանակ։ Մարզերում մայիսի 19-ի ցերեկը, 20-22-ին առանձին շրջաններում, 23-ի ցերեկը, 24-ին շրջանների զգալի մասում սպասվում է անձրև և ամպրոպ, հնարավոր է նաև […] ...

ՀՀ ԶՈՒ-ում մեկնարկած ռազմավարական հրամանատարաշտաբային զորավարժության շրջանակում շարունակվել են պլանով նախատեսված միջոցառումները

12:27 19.05.2024

ՀՀ ԶՈՒ-ում մեկնարկած ռազմավարական հրամանատարաշտաբային զորավարժության շրջանակում շարունակվել են պլանով նախատեսված միջոցառումները

ՀՀ զինված ուժերում մեկնարկած ռազմավարական հրամանատարաշտաբային զորավարժության շրջանակում մայիսի 18-ին շարունակվել են պլանով նախատեսված միջոցառումները: Խաղարկվել են մարտավարական մի շարք դրվագներ, ստուգվել հրամանատարների`գործողությունների պլանավորման և ղեկավարման կարողությունները։ Զորավարժության գործնական փուլերից մեկին հետևել է պաշտպանության նախարարի առաջին տեղակալ, ԶՈՒ գլխավոր շտաբի պետ, գեներալ-լեյտենանտ Էդվարդ Ասրյանը։ Զորավարժությանը ներգրավված ստորաբաժանումների ղեկավարները ցուցադրել են գործողություններ մշակելու և իրականացնելու, ներդաշնակ […] ...

BACK_TO_TOP